20 tips om företagsutveckling

20 tips om företagsutveckling

20 tips om företagsutveckling

1. Prata mer med dina nuvarande kunder. Min erfarenhet säger att de flesta företag har en tillväxt på 20 % som bara ligger och väntar på dem. Det kostar mindre att sälja till befintliga kunder än att jaga nya. Framgångsrika företag har därför en kontinuerlig kontakt med kunderna och erbjuder hela tiden dem något nytt. Vad gör du för att hålla kunderna nöjda?

2. Placera ditt företag fysiskt närmare din större konkurrent. Om du har en butik eller en verksamhet dit kunderna kommer, så är det fantastiskt smart att de möjliga kunderna ser din skylt samtidigt som de ser din större och mer välkända konkurrents. Det fungerar på nätet också. Om din välkända konkurrent använder en speciell mix av nyckelord för att få sökmotortrafik, så kan du använda samma ord och försöka beskriva dina sidor på ett mer attraktivt sätt än vad de gör.

3. När din framtida kund säger: ”Vi har redan en leverantör som vi är nöjda med”, så svarar du: ”Vad bra och jag uppskattar den tid ni tog er och den ansträngning som ni gjorde när ni valde leverantör”.
Men tänk för ett ögonblick att din leverantör erbjöd samma kvalitet till ett lägre pris, ett lättare sätt att beställa och dessutom snabbare leverans. Skulle inte du vara ännu nöjdare då?

4. När din framtida kund säger: ”Era priser är högre än konkurrentens”, så svarar du:
”Vid första anblicken stämmer det, men våra X ger dubbelt så mycket X, så även om varje enhet är 20 % dyrare, så blir kostnaden lägre om man slår ut det på hela användningen

5. När din framtida kund säger: ”Vi har jobbat med samma leverantör jämt”, så svarar du: ”Jag förstår precis vad det innebär att veta vad man har, men inte vad man får. Men om ni inte håller er uppdaterade med hur leverantörer gör för att spara pengar åt er, så kanske ni förlorar pengar på sikt. Det är alltid bra att då och då omvärdera läget man befinner sig i eftersom man brukar vinna på att göra det”.

6. När din framtida kund säger: ”Jag har inte tid att utforska nya alternativ just nu”, så svarar du: ”Jag förstår din brist på tid och det är mitt jobb att ge er en ökad utdelning för en mindre investering av både tid och pengar. Det är därför våra kunder gillar oss”.

7. Alla dina anställda är säljare. Den eller de i din personal som inte är trevliga mot kunder eller mot dem som servar kunderna (alltså alla) måste bort. De är livsfarliga för ditt företag. De ger inte bara ditt företag dåligt rykte utåt, de förpestar också företagets interna miljö. Gör vad du kan för att bli av med dessa individer om du vill fortsätta vara konkurrenskraftig.

8. Marknadsföring är allt. Allt du gör för att kunderna ska upptäcka dig och köpa från dig är marknadsföring. Inse att du är marknadsförare. Om dina konkurrenter får jobbet eller beställningen, så beror det oftast på att de gör ett bättre jobb med att låta kunderna veta att de finns.

9. Kunder vill ha kvalitet. Om kunderna inte kommer till dig, så kan det bero på att de upplever att de får bättre kvalitet hos konkurrenterna. Om det du erbjuder är av toppkvalitet eller att din service är fantastisk jämfört med konkurrenternas, så är det ditt jobb att se till att målgruppen vet och förstår det. Kunderna kommer inte fatta det automatiskt eftersom folk alltid har annat att tänka på.

10. Erbjud enkelhet. Är det svårare att göra affärer med dig än med dina konkurrenter? Undersök saken om du inte är helt säker. Enkelhet uppfattas som ett viktigt värde av kunder och det kostar ju ingenting. Gör dina processer bättre än dina konkurrenters.

11. Sluta aldrig att sälja in ditt företag till kunderna. För att skapa riktig lojalitet, så måste kunderna köpa ditt företag innan de köper det du säljer. Om de bara köper dina produkter eller tjänster, så är du farligt utbytbar. Tänk på det. Om en kund inte har dig i hjärtat, så kommer de inte att ihåg dig nästa gång behovet av det du säljer dyker upp om någon annan också råkar erbjuda precis samma sak.

12. Utgå inte från att imorgon blir bättre än idag.
En del av oss tenderar att se på framtiden som väldigt oförutsägbar – och det är bra eftersom vi då ställer frågor som:
• Vad ska vi göra nu för att göra det svårt för konkurrenterna?
• Vad händer om vi förlorar vår viktigaste kund till en konkurrent?
• Vad kan vi göra idag för att få fler beställningar och fler kunder om ett år?

13. Tro aldrig att du äger kunden. Många säljare känner att de äger sina kunder och tror att de kommer att få behålla dem för livet bara för att de fortsatt köpa. Glöm det. Det är vad du gör kontinuerligt för kunderna som räknas. Det du gjorde igår eller förra veckan är inte viktigt. Däremot kan du vara glad över att många tror sig äga kunderna. Dina konkurrenter gör det alldeles säkert.

14. Tänk aldrig att du har tillräckligt att göra. En del säljare och företag tror att de har ”monopol” på en nisch. Den typen av tänkande skapar bara en falsk känsla av trygghet och det är just dessa företag som ligger högst upp på konkurrenternas angreppslista. De är sårbara just på grund av den självgodhet som genomsyrar allt de gör. Kunderna känner det också – i form av arrogans. Livsfarligt, men om du vänder på steken, så kan du hitta självgoda företag att angripa själv.

15. Skapa inte ett rykte om att du är billigast. Någon gång, nu eller om en månad, ett år eller om tre år, så kommer du att få problem. Om det bästa du kan erbjuda dina kunder är lägsta pris, så skickar du en signal om att det inte finns något annat skäl än bara priset att handla av dig. Du reduceras bara till en kanal för att leverera en produkt eller tjänst. Om kunden bara har pris som enda grund för att fatta köpbeslut, så kommer någon annan inom kort att sälja ännu billigare saker till dem.

16. Sluta aldrig att oroa dig. Säljare som tror att de har kontroll över allt får snart en överraskning. Företag som har funnits i femtio år eller mer stänger dörrarna för nya kunder varje dag. Att hålla sig uppdaterad och medveten om nya idéer och koncept och att hela tiden anpassa sig till hur marknaden ser ut just nu är nyckeln till överlevnad. Företag och säljare som tror att de kan sitta kvar orörda på toppen utan att anstränga sig är oftast på väg att glida ner – och oftast fattar de inte det förrän det är försent.

17. Var och när kommer nästa våg?
Har du koll på var nästa genombrott är på väg att ske? Teknologi har förändrat arbetssättet för massor av företag som tänker framåt. Var finns hotet mot ditt företag idag? Förändringar är inget att vara rädd för, tvärtom finns det massor av nya spännande saker som du kan vara med och kämpa om bara du ser till att vara lyhörd och lite förutseende. Chansen är stor att dina konkurrenter sitter och käkar wienerbröd och känner sig nöjda när förändringarna blåser rent hus på marknaden.

18. Anställ dina konkurrenters bästa säljare.
Du kanske redan vet vilka det är. Ta kontakt med dem för ett möte om deras framtid. Du får de bästa säljarna och din konkurrent förlorar dem.

19. Fråga dig själv: Vad kan du göra idag för att göra företagets renommé dubbelt så stark och bra inom sex månader? Här pratar vi om saker som många företag aldrig har tid med (säger de i alla fall). Att bearbeta media, att skapa en oslagbar och omtalad garanti och att chocka kunderna på ett positivt sätt som konkurrenterna inte gör idag. Vad tror du att du kan göra ganska lätt för att förstärka ditt företags renommé redan inom en månad?

20. Använd andra metoder för marknadsföring. Det är inte så svårt att sticka ut idag eftersom alla marknadsför sig på ungefär samma sätt. Istället för att göra som alla andra kan du hitta nya sätt som får dig att sticka ut. De flesta som säljer på nätet till exempel marknadsför sig på just Internet. Varför inte till exempel skicka ut vykort till dina möjliga kunder istället? Eller ta på sig ett par bra skor och dela ut reklamlappar till målgruppen på stan? Det finns många sätt att synas på om man bara tänker efter först och inte bara gör som alla andra av gammal vana.